Tukitoimet
Opiskelijoille annettava tuki koostuu kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, opinto-ohjauksesta, terveys- ja soiaalipalveluista sekä tukiopetuksesta.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Pyrimme tiedottamaan opiskelijoille ja heidän huoltajilleen oppilaitoksemme toiminnasta mahdollisimman laaja-alaisesti, kuten heti syksystä jokaiselle jaettavalla syystiedotteella, josta käy ilmi lähes kaikki lukuvuoden varrella tarvittavat tiedot. Myös koulumme sähköinen tiedotus kotisivujen ja Wilman avulla pidetään ajan tasalla.
Vanhempainillat järjestämme luokkatasoittain, jolloin illalle on kulloistakin luokkatasoa koskeva teema, kuten esim. ylioppilastutkinnon hajautus. Tämän lisäksi vanhempainilloissa on terveydenhuoltohenkilöstöä kertomassa lukiolaisten terveydenhuollon kuulumiset sekä pyrimme kertomaan myös tehokkaasta lukio-opiskelusta. Vanhempainilloissa olemme mahdollistaneet myös huoltajille mahdollisuuden tavata opettajia ja ryhmänohjaajia ryhmässä sekä kahdenkeskisesti.
Jokaisen jakson jälkeen jaamme opiskelijoille kurssitodistukset, joista huoltajat saavat tietoja opiskelijan lukio-opintojen etenemisestä. Ryhmänohjaajat pyrkivät ottamaan suoraan yhteyttä huoltajiin, jos opinnoissa ilmenee ongelmia. Pyrimme tiedottamisessa käyttämään tehokkaasti uutta mobiilitekniikkaa sekä oppimispesän monipuolista laitteistoa.
Ohjauksen järjestäminen
Ohjaustoiminta muodostaa lukion toiminnassa kokonaisuuden, jonka tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta ja elämänuraa koskevia valintoja ja ratkaisuja. Lukion opinto-ohjausta järjestetään kurssimuotoisena, henkilökohtaisena ja pienryhmäohjauksena. Ohjauksen tehtävänä on edistää koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa ja opiskelijoiden hyvinvointia sekä ehkäistä syrjäytymistä.
Lukion ohjaustoimintaan tulee kaikkien koulun opettaja- ja ohjaushenkilöstöön kuuluvien osallistua. Opinto-ohjaajalla on oltava päävastuu opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta. Opettajan tehtävänä on ohjata opiskelijaa opettamansa oppiaineen opiskelussa sekä auttaa häntä kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan ja oppimisen valmiuksiaan. Opiskelijaa tulee ohjata suunnittelemaan oma henkilökohtainen opiskelusuunnitelmansa ja seuraamaan sen toteutumista. Opiskelijan tulee saada opinto-ohjausta opiskelun tueksi ja valintojen tekemiseksi siten, että hän pystyy suunnittelemaan lukio-opintojensa sisällön ja rakenteen omien voimavarojensa mukaisesti.
Opiskelijahuolto
Opiskelijahuolto on opiskelijoiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista huolehtimista. Tavoitteena on luoda turvallinen ja terve opiskelu- ja työympäristö sekä ehkäistä syrjäytymistä. Opiskelijahuolto on opiskeluympäristön hyvinvoinnin edistämistä sekä oppimisvaikeuksien ja muiden ongelmien varhaista tunnistamista ja niihin puuttumista. Opiskelijoiden osallisuutta oman työyhteisönsä hyvinvoinnin edistämisessä tulee tukea. Vastuu opiskelijahuollosta kuuluu osaltaan kaikille opiskeluyhteisössä työskenteleville.
Opiskelun erityinen tuki
Erityisen tuen tarkoituksena on auttaa ja tukea opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Erityistä tukea tarvitsevat sellaiset opiskelijat, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan tai joiden opiskelun edellytykset ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi. Lisäksi erityisen tuen piiriin kuuluvat opiskelijat, jotka tarvitsevat psyykkistä tai sosiaalista tukea. Opiskelijalla voi olla erityisen tuen tarve myös mielenterveyteen, sosiaaliseen sopeutumattomuuteen tai elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien vuoksi.
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opiskelu voidaan lukiolain (629/1998) 13 §:n (muutettu lailla 478/2003) mukaan järjestää osittain toisin kuin lukiolaissa ja -asetuksessa ja lukion opetussuunnitelmassa määrätään. Jos opiskelija vapautetaan jonkin oppiaineen opiskelusta, hänen tulee valita sen tilalle muita opintoja niin, että säädetty kurssien vähimmäismäärä täyttyy. Lukiolain 13 §:ssä tarkoitetut oppimistilanteet ja kokeet tulee järjestää siten, että opiskelijan yksilölliset tarpeet otetaan huomioon. Opiskelijalle voidaan laatia suunnitelma, johon kirjataan, miten yksilölliset toimenpiteet voidaan toteuttaa. Jos opiskelijan kielenkehityksen häiriö tulee ilmi vasta lukiossa, tukitoimien suunnittelu ja toteuttaminen tulee aloittaa välittömästi.